Αγωνίσματα

ΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ
Αθλητικής Ναυαγοσωστικής

Η ΕΟΥΔΑ καλλιεργεί τα παρακάτω αγωνίσματα αθλητικής ναυαγοσωστικής σε πισίνα, άμμο και τη θάλασσα. Το πρόγραμμα αγώνων θα εμπλουτίζεται κάθε χρόνο.



Κολύμβηση με Εμπόδια 200μ και 100μ

(Obstacle Swim)

Με το άκουσμα του ηχητικού σήματος ο αγωνιζόμενος βουτάει στο νερό, κολυμπάει την απόσταση των 200μ περνώντας 8 φορές κάτω από τα βυθισμένα εμπόδια μέχρι να ακουμπήσει τον τοίχο τερματισμού στο τέλος της πισίνας.








Μεταφορά Ανδρεικέλου 50μ

(Manikin Carry)

Με την εκκίνηση με βουτιά μετά από το ηχητικό σήμα, ο αγωνιζόμενος κολυμπάει 25μ ελεύθερο και μετά καταδύεται για να ανασύρει το βυθισμένο ανδρείκελο μέσα στην ζώνη των 5μ από τη γραμμή εκκίνησης. Ο αγωνιζόμενος μετά μεταφέρει το ανδρείκελο με σκοπό να αγγίξει τον τοίχο τερματισμού της πισίνας. Ο αγωνιζόμενος μπορεί να πατήσει τον πυθμένα για να αναδυθεί με το ανδρείκελο. 






Μικτή Διάσωση 100μ

(Rescue Medley)

Με μία βουτιά στην εκκίνηση κατά το άκουσμα του ηχητικού σήματος, ο αγωνιζόμενος κολυμπάει 50μ ελεύθερο και έπειτα γυρίζει, βουτάει, και κολυμπάει κάτω από το νερό κατευθυνόμενος προς το βυθισμένο ανδρείκελο που βρίσκεται σε απόσταση 17,5μ από τον τοίχο στροφής. Ο αγωνιζόμενος φέρνει στην επιφάνεια το ανδρείκελο σε ευθεία 5μ από το σημείο που το περισυνέλεξε, και έπειτα το μεταφέρει για την υπολειπόμενη απόσταση ώστε να αγγίξει τον τοίχο του τερματισμού. Οι αγωνιζόμενοι μπορούν να αναπνέουν κατά τη διάρκεια του αγωνίσματος αλλά όχι από την στιγμή που θα ακουμπήσουν το τοίχο στροφής και μέχρι να αναδυθούν με το ανδρείκελο. Οι αγωνιζόμενοι μπορούν να κλωτσήσουν τον πυθμένα καθώς αναδύονται με το ανδρείκελο για να πάρουν ώθηση.




Μεταφορά Ανδρεικέλου με Πέδιλα 100μ

(Manikin Carry with Fins)

Με μία βουτιά κατά την εκκίνηση στο άκουσμα του ηχητικού σήματος, ο αγωνιζόμενος κολυμπάει 50 μ ελεύθερο με βατραχοπέδιλα και έπειτα ανακτά το βυθισμένο ανδρείκελο και το ανεβάζει στην επιφάνεια εντός 10μ από την ευθεία του τοίχου στροφής. Ο αγωνιζόμενος κουβαλάει το ανδρείκελο έως ότου αγγίξει τον τοίχο τερματισμού της πισίνας. Ο αγωνιζόμενος δε χρειάζεται να αγγίξει τον τοίχο στροφής της πισίνας. Ο αγωνιζόμενος μπορεί να πάρει φόρα από τον πάτο της πισίνας καθώς αναδύεται με το ανδρείκελο.








Ρυμούλκηση Ανδρεικέλου με Πέδιλα 100μ

(Manikin Tow with Fins)

Με μία βουτιά από τον βατήρα εκκίνησης κατά το άκουσμα του εναρκτήριου ηχητικού σήματος, ο αγωνιζόμενος κολυμπάει 50μ ελεύθερο με το σωσίβιο και τα βατραχοπέδιλα. Αφού ακουμπήσει τον τοίχο στροφής, και σε απόσταση 5μ από το σημείο ανάκτησης του ανδρεικέλου, ο αγωνιζόμενος βάζει σε σωστή θέση το σωσίβιο γύρω από το ανδρείκελο και το ρυμουλκεί μέχρι το τέλος. Ο αγώνας ολοκληρώνεται μόλις ο αγωνιζόμενος ακουμπήσει τον τοίχου τερματισμού της πισίνας. 







Υπερδιασώστης 200μ

(Super Lifesaver)

Με μία βουτιά στην έναρξη κατά το άκουσμα του ηχητικού σινιάλου, ο αγωνιζόμενος κολυμπάει 75μ ελεύθερο και έπειτα βουτάει για να ανακτήσει το βυθισμένο ανδρείκελο. Ο αγωνιζόμενος φέρνει στην επιφάνεια το ανδρείκελο, εντός της ζώνης των 5μ από το σημείο ανάκτησής του, και το μεταφέρει μέχρι τον τοίχο στροφής. Αφού αγγίξει τον τοίχο, τότε ελευθερώνει το ανδρείκελο. Μέσα στο νερό, ο κολυμβητής τοποθετεί πάνω του τα βατραχοπέδιλα και το σωσίβιο και κολυμπάει 50μ ελεύθερο. Αφού αγγίξει τον τοίχο, και εντός της ζώνης των 5μ από το σημείο ανάκτησης του ανδρεικέλου, ασφαλίζει σωστά το σωσίβιο γύρω από το ανδρείκελο και το ρυμουλκεί μέχρι το τέλος. Ο αγώνας ολοκληρώνεται μόλις ο αγωνιζόμενος ακουμπήσει τον τοίχο τερματισμού της πισίνας.








Ρίψη Σχοινιού 

(Line Throw)

Σε αυτό το αγώνισμα, ο αγωνιζόμενος πετάει ελαφρύ σχοινί σε άλλο μέλος της ομάδας που βρίσκεται στο νερό, κοντά στην πλευρά μιας άκαμπτης μπάρας που βρίσκεται σε απόσταση 12μ από τον τοίχο τερματισμού. Ο αγωνιζόμενος τραβάει το σκοινί που κρατάει το θύμα προς τον τοίχο του τερματισμού.





Σκυταλοδρομία Ανδρεικέλου 4x25μ

(Manikin Relay)

Τέσσερις αγωνιζόμενοι (με τη σειρά) μεταφέρουν ένα ανδρείκελο 25μ περίπου.








Σκυταλοδρομία με Εμπόδια 4x50μ

(Obstacle Relay)

Με μία βουτιά κατά το άκουσμα του ηχητικού σήματος, ο πρώτος αγωνιζόμενος κολυμπάει 50μ ελεύθερο περνώντας κάτω από δύο εμπόδια. Μόλις αγγίξει τον τοίχο στροφής, ο δεύτερος, ο τρίτος και ο τέταρτος επαναλαμβάνουν τη διαδικασία ο καθένας με τη σειρά του. Οι αγωνιζόμενοι αναδύονται μόλις βουτήξουν, πριν το πρώτο εμπόδιο και έπειτα από το πέρασμά τους κάτω από κάθε εμπόδιο. «Ανάδυση» σημαίνει πως το κεφάλι του αγωνιζόμενου διασχίζει την επιφάνεια του νερού. Οι αγωνιζόμενοι μπορούν να λάβουν ώθηση από τον πυθμένα καθώς αναδύονται μετά από κάθε εμπόδιο. Η πρόσκρουση ή η αναπήδηση με οποιοδήποτε άλλο τρόπο ενός εμποδίου είναι αγωνιστική συμπεριφορά που δεν οδηγεί σε αποκλεισμό. Ο πρώτος, ο δεύτερος και ο τρίτος αγωνιζόμενος πρέπει να εγκαταλείψουν το νερό αφού ολοκληρώσουν την «κούρσα» τους στη σκυταλοδρομία και χωρίς να παρεμποδίσουν τους άλλους διαγωνιζόμενους. Επιπλέον δεν επιτρέπεται να εισέλθουν ξανά στο νερό.




Μικτή Σκυταλοδρομία 4x50μ

Μικτή Σκυταλοδρομία 4x50μ 

(Medley Relay)

Το αγώνισμα πραγματοποιείται ως εξής (εικόνα 39):
 Κατά το άκουσμα του ηχητικού σήματος, με μία βουτιά ο 1ος αγωνιζόμενος κολυμπάει 50μ χωρίς βατραχοπέδιλα.
Αφού ο 1ος αγωνιζόμενος ακουμπήσει τον τοίχο, με μία βουτιά ο 2ος κολυμπάει 50μ με βατραχοπέδιλα.
Αφού ο 2ος ακουμπήσει τον τοίχο, με μία βουτιά ο 3ος κολυμπάει 50μ ελεύθερο μεταφέροντας ένα σωσίβιο. Ο 3ος αγωνιζόμενος ακουμπά τον τοίχο της στροφής.
Ο 4ος αγωνιζόμενος βρίσκεται εντός του νερού φορώντας βατραχοπέδιλα με το ένα τουλάχιστον χέρι να ακουμπά τον τοίχο στροφής.
Ο 4ος αγωνιζόμενος τοποθετεί πάνω του τον μαύρο ιμάντα του σωσίβιου και ο 3ος  παίζοντας το ρόλο του θύματος, κρατά με τα δυο του χέρια το σωσίβιο καθώς ρυμουλκείται για 50μ από τον 4ο μέχρι το τέλος.
Και οι δυο τους πρέπει να αποχωρήσουν από τον τοίχο στροφής. Το θύμα πρέπει να βρίσκεται σε επαφή με το σωσίβιο προτού περάσουν την ζώνη των 5μ.
Ο αγώνας ολοκληρώνεται τη στιγμή που ο 4ος αγωνιζόμενος αγγίζει τον τοίχο του τερματισμού με το θύμα να βρίσκεται σε επαφή με το σωσίβιο.
Το θύμα μπορεί να κάνει ποδιές καθώς ρυμουλκείται, αλλά καμία άλλη βοήθεια δεν επιτρέπεται.
Το θύμα πρέπει να κρατηθεί από το κύριο μέρος του σωσιβίου, και όχι από το σχοινί ή τη ζώνη ασφαλείας.
Το θύμα κρατά με τα δυο του χέρια το σωσίβιο καθώς ρυμουλκείται, όμως μπορεί να μετακινήσει τα χέρια του κατά τη ρυμούλκηση, δίχως αποκλεισμό.
Ο 4ος αγωνιζόμενος πρέπει να ακουμπά το ένα του χέρι στον τοίχο της στροφής. Μόλις ο 3ος ακουμπήσει τον τοίχο, ο 4ος μπορεί να σπρωχθεί με το χέρι, τον ώμο και το πόδι.
Ο 1ος και ο 2ος πρέπει να εγκαταλείψουν το νερό μόλις τελειώσουν την κούρσα τους στη σκυταλοδρομία δίχως να ενοχλούν τους υπόλοιπους διαγωνιζόμενους. Ο 1ος και ο 2ος δε μπορούν να μπουν ξανά στο νερό.







Σκυταλοδρομία Ρίψης Σχοινιού 4x12μ

(Line Throw Relay)

Η ομάδα αποτελείται από 4 αγωνιζόμενους. Ο 1ος αγωνιζόμενος της ομάδας στέκεται στην άκρη της πισίνας κρατώντας το τέλος του σκοινιού, τα άλλα τρία μέλη της ομάδας είναι στο νερό σε ένα σταυρωτό σκοινί 12μ μακριά. Ο 2ος αγωνιζόμενος βρίσκεται μπροστά από το σκοινί με το ένα χέρι στον κόμπο του σκοινιού και το άλλο χέρι στο σκοινί που δίνεται το οποίο εκτείνεται πάνω και πέρα από τον κόμπο του σκοινιού. Με το σήμα εκκίνησης, ο 1ος αγωνιζόμενος τυλίγει το σκοινί και το πετάει στον 2ο αγωνιζόμενο ο οποίος κρατάει το σκοινί και με τα δύο χέρια και ρυμουλκείται μέσα στο νερό. Φτάνοντας στην άκρη, ο 2ος αγωνιζόμενος πρέπει να αγγίξει το τέλος της πισίνας. Ο 1ος αγωνιζόμενος μετά μπαίνει στο νερό πίσω από την γραμμή του σταυρού για να γίνει αυτός που θα πιάσει τον 4ο διαγωνιζόμενο. Ο 3ος αγωνιζόμενος αντικαθιστά τον 2ο αγωνιζόμενο μπροστά από το σκοινί-σταυρό. Ο 2ος αγωνιζόμενος τότε τυλίγει το σκοινί και το πετάει στον 3ο διαγωνιζόμενο, ο οποίος κρατά το σκοινί και με τα δύο χέρια και σέρνεται (τραβιέται) μέσα στο νερό μέχρι να αγγίξει το τέλος της πισίνας. Το αγώνισμα συνεχίζεται με τον ίδιο τρόπο όπως παραπάνω για τον 3ο και 4ο διαγωνιζόμενο. Το αγώνισμα τελειώνει όταν αυτός που πιάσει το σχοινί για τον 4ο αγωνιζόμενο αγγίξει το τέλος της πισίνας.


Η Εκκίνηση: Αυτό το αγώνισμα πρέπει να χρησιμοποιήσει τον κανόνα εκκίνησης-1 ως ακολούθως: Με το μακρύ σφύριγμα, οι 1οι αγωνιζόμενοι μετακινούνται στο πεδίο βολής και παραμένουν εκεί. Με την εντολή του αφέτη «λάβετε θέσεις», οι αγωνιζόμενοι αμέσως παίρνουν την θέση εκκίνησης. Όταν οι αγωνιζόμενοι είναι ακίνητοι, ο αφέτης δίνει το ηχητικό σήμα εκκίνησης.
Θέση Εκκίνησης: Ο 1ος αγωνιζόμενος στέκεται βλέποντας το θύμα, ακίνητος με τα πόδια μαζί και τα χέρια δίπλα στο σώμα. Το τέλος του σχοινιού βολής κρατιέται με το ένα χέρι.
Ο 2ος αγωνιζόμενος βρίσκεται στο νερό στο κέντρο του διαδρόμου στην κοντινή πλευρά του σχοινιού του σταυρού κρατώντας το σχοινί ρίψης με το ένα χέρι και το σημαδεμένο σημείο στο σχοινί του σταυρού με το άλλο. Το υπόλοιπο σχοινί ρίψης ακολουθεί (έπεται) στο νερό πάνω και πέρα από το σχοινί του σταυρού.
Με ένα Ηχητικό Σήμα Εκκίνησης: Οι 2οι αγωνιζόμενοι ελευθερώνουν τα σχοινιά βολής, επιτρέποντας στους 1ους διαγωνιζόμενους να ανακτήσουν (επαναφέρουν) και να πετάξουν το σχοινί πίσω στα θύματα και να τα τραβήξουν μέσα από το νερό στη άκρη της πισίνας. Το αγώνισμα τελειώνει όταν αυτός που πιάσει το σχοινί για τους 4ους διαγωνιζόμενους αγγίξει την άκρη τερματισμού. Το άτομο που πιάνει το σχοινί παραμένει στο νερό και ο αγωνιζόμενος παραμένει στο πεδίο βολής μέχρι ο διαιτητής να σφυρίξει την ολοκλήρωση του αγωνίσματος.
Έγκυρη Βολή: Τα θύματα μπορούν να αρπάξουν το σχοινί ρίψης μόνο αν πέσει μέσα στον διάδρομο τους και μέσα στο πεδίο τους χωρίς να απελευθερώσουν την λαβή τους από το προσδιορισμένο σημείο στο σταυρωτό σχοινί. Τα θύματα μπορούν να βυθιστούν για να ανακτήσουν το σχοινί βολής.
Μετακίνηση μέσα στο Νερό: Ενώ ρυμουλκούνται στην άκρη, τα θύματα πρέπει να βρίσκονται μπροστά τους κρατώντας το σχοινί ρίψης και με τα δύο χέρια.
Πεδίο Βολής: Ο 2ος και 3ος αγωνιζόμενος πρέπει να αφήσουν την περιοχή αμέσως αφού παραδώσουν το σκοινί. Ο 4ος αγωνιζόμενος πρέπει να παραμείνει στο κατάστρωμα και στον οριζόμενο διάδρομο, δίπλα από την πισίνα ενός ξεκάθαρα οριζόμενου σημαδιού 1.5μ από την άκρη της πισίνας μέχρι να του επιτραπεί να φύγει από τον διαιτητή. Αν υπάρχει ένα υπερυψωμένο τμήμα της άκρης της πισίνας, η γραμμή θα είναι 1.5μ πίσω από την πλευρά του καταστρώματος του υπερυψωμένου τμήματος.
Περιορισμός Χρόνου: Η ομάδα των διαγωνιζόμενων πρέπει να κάνει έγκυρες βολές (ρίψεις) και να ολοκληρώνει το αγώνισμα μέσα σε 2 λεπτά και 30 δευτερόλεπτα. Αν μία βολή ριχτεί πιο πίσω ή έξω από τον οριζόμενο διάδρομο, οι αγωνιζόμενοι μπορούν να ξαναμαζέψουν το σχοινί και να το πετάξουν ξανά τόσο συχνά όσο χρειάζεται, με χρονικό περιορισμό τα 2 λεπτά και 30 δευτερόλεπτα. Στις ομάδες βλέπε που αποτύχουν να ολοκληρώσουν το αγώνισμα (δηλ να μην έχουν τραβηχτεί και οι τέσσερις αγωνιζόμενοι στο τέλος της πισίνας μέσα στο χρονικό πλαίσιο), θα καταγράφονται με τελικό χρόνο 3 λεπτών. 




Σημαίες

(Beach Flags)

Οι αγωνιζόμενοι προσπαθούν να πιάσουν ένα αντικείμενο διανύοντας μια μικρή απόσταση τρέχοντας στην άμμο. Τα αντικείμενα είναι πάντα έλα λιγότερο από τον αριθμό των διαγωνιζομένων.



Παράκτιο Τρέξιμο

(Beach Sprint)

Οι αθλοσώστες παρατάσσονται σε ξεχωριστούς οριοθετημένους διαδρόμους. Μετά το σήμα εκκίνησης, τρέχουν 90μ (70μ οι Βετεράνοι) μέχρι την γραμμή τερματισμού. Έγκυρος τερματισμός θεωρείται αυτός που επιτεύχθηκε με τη διάσχιση της γραμμής τερματισμού από το στήθος του αθλοσώστη. Οι αθλοσώστες πρέπει να τερματίσουν σε όρθια στάση με τα πόδια τους να ακουμπούν στο έδαφος. Οι αθλοσώστες επιτρέπεται να κάνουν τρύπες στην άμμο για να τοποθετήσουν τα πόδια τους στην εκκίνηση. Πριν/μετά τον τερματισμό να υπάρχει απόσταση 20μ.



Τρέξιμο-Κολύμπι-Τρέξιμο

(Run-Swim-Run)

Οι αθλοσώστες αγωνίζονται διανύοντας 200μ τρέχοντας, 300μ κολυμπώντας και άλλα 200μ τρέχοντας. Έγκυρος είναι ο τερματισμός όταν ο αθλητής διασχίσει τη γραμμή του τερματισμού με το στήθος του σε όρθια θέση.



Διάσωση με Σωσίβιο 

(Rescue Tube Rescue)

Κάθε ομάδα απαρτίζεται από 2 (ή 4) αθλοσώστες. Μόλις δοθεί η εκκίνηση, ο πρώτος (θύμα) τρέχει στην άμμο, μπαίνει στο νερό και κολυμπάει μέχρι τη σημαδούρα. Όταν την φτάσει την ακουμπάει με το ένα χέρι και υψώνει το άλλο στον αέρα. Ο δεύτερος (διασώστης), τρέχει στην άμμο, μπαίνει στο νερό και φοράει βατραχοπέδιλα και το λουρί του σωσιβίου. Προσεγγίζει το θύμα, κουμπώνει το σωσίβιο γύρω του. Κολυμπούν μέχρι την ακτή. Τρέχουν μαζί μέχρι τον τερματισμό (ή εναλλακτικά δύο αθλοσώστες της ίδιας ομάδας αναλαμβάνουν να σύρουν το θύμα μέχρι τον τερματισμό).



Διάσωση με Σανίδα

(Board Rescue)

Κάθε ομάδα απαρτίζεται από 2 αθλοσώστες. Μόλις δοθεί η εκκίνηση, ο πρώτος (θύμα) τρέχει στην άμμο, μπαίνει στο νερό και κολυμπάει μέχρι τη σημαδούρα. Όταν την φτάσει την ακουμπάει με το ένα χέρι και υψώνει το άλλο στον αέρα. Ο δεύτερος (διασώστης), τρέχει στην άμμο, μπαίνει στο νερό κρατώντας τη σωστική σανίδα. Προσεγγίζει το θύμα και τον τοποθετεί πάνω. Κωπηλατούν μέχρι την ακτή. Βγαίνουν από το νερό και τερματίζουν μεταφέροντας τη σανίδα.


Αγώνας με Σωσίβιο

(Tube Race)

Οι αγωνιζόμενοι πιάνουν το σωσίβιο και τα βατραχοπέδιλα από την άμμο, τρέχουν, μπαίνουν στο νερό, κολυμπούν 120μ μέχρι τη σημαδούρα, επιστρέφουν κολυμπώντας την ίδια απόσταση και βγαίνουν από το νερό για να διασχίσουν τη γραμμή του τερματισμού στην άμμο. 



Ωκεάνιος

(Oceanman)

Οι αθλοσώστες καλύπτουν 1.4km. Διανύουν αποστάσεις με κανό, κολύμβηση, τρέξιμο και σωστική σανίδα. Αν επιλεγεί πρώτο το κανό, η εκκίνηση δίνεται εντός του νερού. Οι κανόνες διεξαγωγής κάθε μιας από τις 4 φάσεις του αγωνίσματος, είναι ίδιες με αυτές που τις διέπουν όταν διεξάγονται ως αυτόνομα αγωνίσματα. Οι αφετηρίες των αγωνιζομένων είναι αντίστροφες. Για παράδειγμα, σε μια κούρσα 16 αθλητών, ο αθλοσώστης που θα αγωνιστεί στην διαδρομή 1 στο πρώτο μέρος με το κανό, θα αγωνιστεί στην διαδρομή 16 στο τέταρτο μέρος με τη σωστική σανίδα κοκ.


Σκυταλοδρομία Ακτής 

(Beach Relay)

Τέσσερεις αθλοσώστες μεταφέρουν τη σκυτάλη ο ένας στον άλλον διανύοντας τρέχοντας απόσταση 90μ. Οι Βετεράνοι διανύουν απόσταση 70μ.